16.6.08

Ooooh, numera gillar jag att fålla

Jag hatade att fålla. Allting blev liggande när det kom till fållarna. Nu är det inte så längre. Jag har ju min fina CP1000.

Vad jag sytt den här gången? Ja, om ni läst inlägget nedan vet ni. Annars avslöjar jag nu. Jag höftade till en raglan t-tröja till sonen.
Sent igårkväll bestämde jag mig för att testa. Plockade fram en raglanlångärm som är lite för liten. Skissade snabbt direkt på tyget och ändrade storleken lite. Tog i rejält så den inte skulle bli för kort. Sen klippte jag.

Delarna passade jag sen på att rita av på papper....om det skulle bli bra hade jag ju blivit sur annars.

Sen satte jag igång. Fållade ärmarna. Började sy fast ärmarna. Hann sy tre sömmar innan maskinen fick spader eller nåt (se här) .

Idag så fixade jag maskinen och sydde vidare. När ärmarna var på syddes sidsömmarna och sen var det dags för nån slags krage. Frågade tilltänkte ägaren vad han ville ha för färg på den och svaret blev, inte helt otippat, röd. Rotade i skåpet och visst hade jag röd trikå i ribb precis som tröjan för övrigt. På med muddkrage. Valet av färg var strålande och jag är glad att jag frågade honom för annars hade även halsmudden blivit gul.....

Klippte av 5 cm på längden och fållade sen där. Och så stickade jag ner sömmen till muddkragen. Och nu har sonen tröjan på :)

Den blev klart godkänd med tanke på hur jag höftade till mönstret. Dock behöver skärningen bak mot ärmarna justeras något till en andra gång.


Tyg: billighörnan på Stoff och Stil samt mudd från en s.k. Florinare (som jag läst nånstans är när man får sjukt mycket tyg gratis eller närapå - i mitt fall mot att jag hämtade det)
Mönster: snabbritat efter en tröja från PoP i strl. 98 och den här blev nog ca. 110
Maskiner: hopsytt med overlock och fållar och stickning i halsringningCoverPron
Övrigt: Gillar att jag kan sätta mitt namnband i sidsömmen :) , storlekslapp i halsrygg
Dagens miss: ja, det var väl det där med maskinen (pekar neråt)

1 kommentar:

Beas sa...

Superfin...och jag behöver nog också en sådan där dundermaskin, för jag AVSKYR att fålla! :-)

Vilken tur att det ordnade sig med maskinen, det såg ju helt onaturligt ut ju.