30.1.08

Provbyxa med bootcut


Nu har jag testsytt igen. Jag är inte helt förtjust i att med ett egenskapat mönster sätta saxen i ett tyg som jag har tänkt verkligen skall bli något och då är det bra med lite extra tyghögar skräpande hemma. Det här tyget är en sån där extra tyghög i sig själv. 8 meter har jag köpt av det, för den ynka summan 50 kronor. Det är rätt likt IKEAs Lenda i struktur och tjocklek. Perfekt att testsy i alltså.

Mönstret har jag ritat utifrån ett par lite äldre bootcut-byxor från Lindex. De är dock i lite tjockare trikåtyg så jag var lite osäker på hur det skulle bli i vanligt stumt tyg. I princip har jag bara ritat av byxorna när de låg platt. Lite är de förlängda i benen. Det där med att rita av är väldigt lätt om man använder byggplast. Man ser alldeles ypperligt genom plasten var man skall rita. Byxorna jag utgick från är storlek 98 men relativt små. Jag har ju som sagt förlängt lite i benen och det blev en innerbenslängd på 32 cm.

Lite trixigt är det med randigt tyg. Man får vara rätt noga när man lägger ut för att klippa och sen när man syr ihop. Jag tyckte jag fick det ganska bra. Ränderna går ihop nästan exakt överallt. Att klippa båda framdelarna resp. bakdelarna samtidigt (dvs. i dubbelt tyg) underlättar men man måste vara noga att tygvikningen hamnar rakt så att inte ränderna sneddar.

I midjan sitter resårband och jag har en liten öppning så att det går att ändra på resårens spänning om det behövs. Öppningen är sydd som ett knapphål.



Först sydde jag ihop yttersömmarna. I den ena yttersömmen har jag fäst namnmärket. Lite pilligt var det för att inte råka sy in texten i sömmen.
Därefter sydde jag ihop innersömmarna. Hela tiden kollade jag noga att ränderna var matchade.
Grensömmen var näst. Alla sömmar som sys över försöker jag få att ligga bakåt om det är möjligt. (Vet inte om man skall göra så men det känns naturligt.)
Här borde jag ha provat byxorna för att mäta ovankanten. Istället sydde jag bara runt med overlocken för att kasta överkanten.
Provning och mätning av fållkanterna på byxbenen. Även dessa kantades med overlocken men först efter mätning.
Fållen är bara enkelinvikt och sen sydd med raksöm på vanliga maskinen. För att fästa kantningens overlocktrådar vek jag in dem i fållen och sydde således fast dem.
Ett knapphål gjordes bak i kanten upptill och sedan syddes fållen där med raksöm på vanlig maskin.
Resår drogs i och klipptes med extra längd för att kunna ändra om det behövs. Sys ihop.

Sonen ville dock inte prova så en livebild får vänta.

Inga kommentarer: