23.3.09

Mera bebisbyxor


Denna gång i ny tappning, dvs inte muddbyxor. Rotade lite i (mitt smått gigantiska) tygförråd och hittade då ett tyg köpt på loppis i Undersåker på semestern i somras. Hade en tanke att försöka göra av med lite gammalt tyg men det har inte gått så jättebra för övrigt. Har liksom inte haft så mycket tid och ork och så hade jag visst utlovat några andra sydda saker också.


Hur som helst. För en gångs skull har jag använt mig av färdigt mönster denna gång. Ett Ottobre-mönster och min vana trogen har jag inte full koll på vad det hette......


Jag tyckte det var svårt att få det bra när jag skulle sy på fotsulorna på dessa fotbyxor. Det är smått, det skall svängas kraftigt och min vana trogen så använde jag 4-trådig overlock. Inte bästa valet konstaterade jag under sömnaden. Blev ganska tjockt och klumpigt inuti just där det skall få plats en liten nyfödd-fot. Nästa par sys med 3-trådig söm.

Hur har ni andra gjort som har sytt såna här byxor? Har ni använt overlocken till fötterna? Och isåfall vilken söm?

Bildkvaliten är jag ytterst osäker på.....Har äntligen en ny dator som fungerar men ännu har jag inte vant mig riktigt vid skärmen (bärbar) och har heller inget riktig bildredigeringsprogram inlagt. Att redigera bilder med pekplatta känns inte heller optimalt direkt.


1 kommentar:

Heimlaga sa...

Jag brukar använda min vanliga symaskin då det gäller snäva kurvor, typ de här byxorna. Har inte ens tänkt tanken att byta till tretrådig overlock, jag kör fyrtrådigt till allt...Jag tycker att det är svårt att sy svängar utan att kniven skär något extra jack, eller så genar man så att inte alla lager kommer med.